Kraków – Miasto Gospodarz Tour de Pologne

Narodowy wyścig Tour de Pologne na stałe gości w Krakowie od 2008 roku. Jako impreza należąca do „kolarskiej Ligi Mistrzów” – czyli cyklu UCI World Tour, sprowadza do naszego miasta najlepsze zespoły i zawodników świata, budząc ogromne zainteresowanie mediów. Ekspozycja miasta i marki Kraków oraz ekwiwalent reklamowy są wielokrotnie większe niż koszty ponoszone w związku z organizacją imprezy.

Od 2008 do 2016 roku Kraków był gospodarzem ostatniego etapu i zakończenia Tour de Pologne. W 2014 roku na krakowskim Rynku przeżywaliśmy wyjątkowe emocje – zwycięzcą 71. edycji imprezy został wychowanek WLKS Krakus Swoszowice Rafał Majka. W 2017 roku w podwawelskim grodzie etapem Kraków – Kraków rozpoczął się 74. Tour de Pologne. Podobnie było w 2018 i w 2019  roku. Tym razem wyścig znów zakończy się w Krakowie.

W rywalizacji biorą udział wszystkie grupy UCI World Teams, a także zespoły z dzikimi kartami – Reprezentacja Polski, Novo Nordisk oraz Gazprom RusVelo.

Z uwagi na pandemię koronawirusa, 77. edycja wyścigu kolarskiego Tour de Pologne odbywa się bez udziału kibiców na startach i metach. Jednak choć przed telewizorami, to można śledzić pierwszą oficjalną, międzynarodową imprezę po „odmrożeniu” sportu w naszym kraju i mieście. 9 sierpnia kolarze zawitają do Krakowa, gdzie przy Błoniach będą miały miejsce finisz 5. etapu i zakończenie tegorocznej odsłony wyścigu – pierwszego etapowego z cyklu UCI World Tour w nowej rzeczywistości.

Na terenie kraju cały wyścig jest transmitowany na antenach: TVP Sport, TVP 1 i Eurosportu 1. 5. etap Zakopane – Kraków będzie można śledzić od godz. 14:25 w TVP Sport, na stronie sport.tvp.pl oraz w aplikacji mobilnej TVP Sport, od godz. 17:25 w TVP 1 oraz od godz. 18:00 w Eurosporcie 1. Ponadto, za pośrednictwem Eurosportu transmisja „na żywo” będzie prowadzona w przeszło 50 państwach i 20 wersjach językowych.

Zanim w Krakowie zameldują się najlepsi kolarze świata, na pętli wokół Błoń Krakowskich będą rywalizować młodzi zawodnicy marzący o pójściu w ślady gwiazd peletonu – w ramach Tour de Pologne Junior, również relacjonowanego na antenach Telewizji Polskiej.

Wartość tegorocznej umowy Miasta Krakowa z Organizatorem Tour de Pologne – firmą Lang Team to 499 tys. zł. Jest to kwota mniejsza od ubiegłorocznej o ponad 350 tys. zł. (853 128 zł w 2019 roku, a ekwiwalent reklamowy był przeszło dziesięciokrotnie wyższy i wyniósł 9,1 mln zł).

W ramach tegorocznej współpracy Kraków zyska świadczenia promocyjne we wszystkich dostępnych rodzajach mediów (telewizja, radio, prasa, Internet). Miasto będzie także promowane w mediach społecznościowych, na elementach scenografii (brama mety, ekran do wywiadów, scena do dekoracji zawodników) oraz w kampanii billboardowej. 

Mimo braku obecności kibiców na mecie krakowskiego etapu 77. Tour de Pologne, miasto będzie dobrze eksponowane i promowane,  zarówno  w mediach polskich, jak i zagranicznych. Brak udziału publiczności „na żywo” oraz fakt, że kibice w ostatnim czasie nie mieli możliwości oglądania zmagań sportowców z pewnością sprawią, że nie tylko w Polsce, ale też w innych krajach wielu widzów zasiądzie przed telewizorami. Wartym podkreślenia jest również fakt, że udział w  tegorocznym Tour de Pologne bierze szereg kolarzy ze ścisłej światowej czołówki, co potęguje zainteresowanie mediów i kibiców tym wydarzeniem. 

Od 2008 roku mamy umowę z panem Czesławem Langiem, z której wynika, że Kraków jest zawsze kluczowym miastem, tu wyścig się rozpoczyna albo kończy. Gdy mówimy, że jest to Tour de Pologne, to trudno sobie wyobrazić ten wyścig bez Krakowa. Jesteśmy miastem, które hołubi – jeśli można użyć tego sformułowania – sport, między innymi kolarstwo. Rafał Majka wywodzi się przecież z klubu ze Swoszowic. Mamy olbrzymie profity z tytułu promocji Krakowa. Warto zwrócić uwagę, że jak oglądamy relację z wyścigu to zawsze Kraków jest pokazywany w sposób piękny, znakomity, zachęcający do przyjazdu. Bardzo dziękuję Ci Czesławie za to, co robisz dla Krakowa, dla Tour de Pologne – mówił Prezydent Miast Krakowa Jacek Majchrowski podczas podsumowania 75. Tour de Pologne w październiku 2018 roku.

- Naprawdę, bardzo miło wspominam te chwile, gdy zaczynaliśmy organizować ten wyścig.  Niełatwo znaleźć Partnera, czy Miasto-Gospodarza chętnych do współpracy, rozumiejących to, czym jest promocja. W tym roku łączna wartość ekspozycji Miasta Krakowa na antenach telewizyjnych wyniosła około 10 milionów złotych. Przez ponad 7 godzin Kraków był pokazywany w różnych stacjach. To jest impreza dla ludzi, dla dzieci i młodzieży, bo przy okazji robimy też Mini Tour de Pologne.  I jednocześnie poprzez sport możemy promować tak piękne miasto, jakim jest Kraków. Pan Prezydent od razu wyraził chęć współpracy. Cieszę się, że przez 10 lat mogliśmy budować razem nasz polski wyścig – podkreślał na tym samym spotkaniu Dyrektor Generalny Tour de Pologne Czesław Lang.