Kraków jako Miasto Gospodarz Tour de Pologne – mieszkańcy i kibice na całym świecie tęsknili za sportowymi emocjami
9 sierpnia w Krakowie zwycięstwo w 77. Tour de Pologne UCI World Tour świętował wielki talent z Belgii – Remco Evenepoel. Zwrócone na niego były oczy wszystkich kibiców kolarstwa i sportu na świecie. Nie bez przyczyny młody zawodnik jest określany jako nowy Eddy Mercx. Z dobrej strony zaprezentował się także wychowanek WLKS Krakus Swoszowice Rafał Majka, plasując się tuż za podium i będąc najlepszym Polakiem w wyścigu. Na mecie przy Błoniach Krakowskich, mimo braku publiczności i aktywności dla kibiców w tradycyjnej formule, mogliśmy być świadkami sportu na najwyższym, światowym poziomie, walki do samego końca i niesamowitych emocji, na które czekali miłośnicy dwóch kółek! To właśnie takie przeżycia są jednym z najważniejszych aspektów imprez sportowych. Atrakcyjność sportu jako nośnika różnorodnych emocji, który jednocześnie posiada spory potencjał ekonomiczny, sprawia, że jest to jeden z najskuteczniejszych sposobów promocji miasta.
Kraków to nie tylko Europejska Stolica Kultury czy popularna turystyczna destynacja, ale także miasto sportu, w którym co roku odbywają się wydarzenia o międzynarodowym zasięgu. Dlatego stolica Małopolski ma tak dobrze ugruntowaną markę wśród międzynarodowych odbiorców. Należy podkreślić, że w dobie pandemii, kiedy dochody miast drastycznie spadają (chociażby przez odpływ turystów i spowolnienie gospodarki), a możliwości ich promocji są bardzo ograniczone, organizacja wydarzeń sportowych – takich jak Tour de Pologne jest szansą na dobrą reklamę marki miasta. Wydarzenia sportowe o takiej randze nie tylko są interesujące dla kibiców czy turystów, ale – co kluczowe – przyciągają też uwagę mediów, dzięki którym miasto i identyfikacja wizualna Krakowa są szeroko eksponowane we wszystkich rodzajach środków masowego przekazu, zarówno w kraju, jak i za granicą.
Piękne ujęcia Krakowa, zachęcające do odwiedzenia miasta, w Polsce były pokazywane w ramach transmisji na antenach TVP Sport, TVP 1 i Eurosportu 1. Ponadto, za pośrednictwem Eurosportu transmisja „na żywo” była prowadzona w przeszło 50 państwach i 20 wersjach językowych.
Fakt, że kibice w ostatnim czasie nie mieli możliwości oglądania zmagań sportowców sprawiły, że nie tylko w Polsce, ale też w innych krajach wielu widzów zasiadło przed telewizorami. Wartym podkreślenia jest również to, że udział w 77. Tour de Pologne wzięli liczni kolarze ze ścisłej światowej czołówki, co potęgowało zainteresowanie mediów i ich odbiorców tym wydarzeniem. W kraju wielu kibiców, mimo braku dostępu do stref startu i mety, zgromadziło się także wzdłuż trasy, potwierdzając ogromy głód sportu i wyczekiwanie na możliwość podziwiania gwiazd światowego peletonu.
Zanim w Krakowie zameldowali się najlepsi kolarze świata, na pętli wokół Błoń Krakowskich rywalizowali młodzi zawodnicy marzący o pójściu w ich ślady – w ramach Tour de Pologne Junior, również relacjonowanego na antenach Telewizji Polskiej.
Ekspozycja miasta i marki Kraków podczas Tour de Pologne oraz ekwiwalent reklamowy są wielokrotnie większe niż koszty ponoszone w związku z organizacją imprezy. W ubiegłym roku ekwiwalent reklamowy wyniósł 9,1 mln zł.