Koncepcja modernizacji Stadionu Miejskiego Hutnik Kraków

21 marca 2024 roku – dokładnie 74 lata od założenia w 1950 roku Hutnika Kraków – podczas zorganizowanej na Suchych Stawach konferencji prasowej zaprezentowana została koncepcja modernizacji Stadionu Miejskiego Hutnik Kraków wraz z zagospodarowaniem terenu przy ul. Ptaszyckiego 4A.

W konferencji udział wzięli m.in. Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa Andrzej Kulig, Dyrektor Zarządu Infrastruktury Sportowej w Krakowie Krzysztof Kowal, Prezes Hutnika Kraków Artur Trębacz i Kapitan drużyny Hutnika Kraków, legenda klubu – zawodnik z największa liczbą występów i zarazem najlepszy strzelec w historii Krzysztof Świątek.


Na zlecenie Zarządu Infrastruktury Sportowej w Krakowie Autorska Pracownia Projektowa Jerzy Wowczak opracowała koncepcję modernizacji Stadionu Miejskiego Hutnik Kraków wraz z zagospodarowaniem terenu przy ul. Ptaszyckiego 4A (dokumentacja koncepcyjna i przedprojektowa).

Koncepcja zakłada przebudowę istniejącej infrastruktury sportowej i dostosowane jej do obecnych standardów oraz wymagań licencji PZPN dla Ekstraklasy oraz UEFA kategorii 3.

undefined

Zagospodarowanie terenu przewiduje lokalizację stadionu piłkarskiego z urządzeniami towarzyszącymi i infrastrukturą techniczną. Budynek stadionu będzie się znajdował w centralnej części terenu. Jako budowle towarzyszące zaprojektowano: pawilony kas, garaż podziemny pod częścią zachodnią budynku stadionu, place, chodniki, układ drogowy z drogą pożarową. Stadion i garaż podziemny będą dostępne poprzez dwa istniejące zjazdy z ulicy Ptaszyckiego, które umożliwiają również wjazd autokarów oraz wozów transmisyjnych. Z tych zjazdów poprowadzona będzie wewnętrzna droga dojazdowa, umożliwiająca łatwy dostęp do pola gry dla pojazdów ratunkowych i uprzywilejowanych. Przy niej wyznaczono zatokę postojową dla autokarów kibiców drużyny gości i autokarów zawodników oraz plac manewrowy dla wozów transmisyjnych.
Przy granicy zachodniej i wschodniej zaprojektowano ciąg miejsc postojowych dostępnych z wewnętrznej drogi dojazdowej.
Drogę pożarową wyznaczono od strony północnej, wschodniej i zachodniej, zapewniając normatywne miejsca do nawracania dla wozów strażackich.
Główne, piesze wejście do kompleksu sportowego zaproponowano od strony wschodniej z obszernego placu wejściowego oraz od strony południowej i północnej. Od strony zachodniej zaprojektowano wejście VIP.
Na terenie zielonym przy ulicy Ptaszyckiego zaprojektowano niewielki park z alejkami i miejscami do siedzenia. Park będzie stanowił przedpole stadionu, od strony przystanków komunikacji miejskiej.

undefined

Zaprojektowany stadion składa się z czterech w pełni zadaszonych trybun, na których będzie mogło zasiąść ponad 8 tysięcy widzów.

Trybuna główna zostanie zlokalizowana na stronie zachodniej stadionu. Mieścić się w niej będą m.in. szatnie dla drużyn wraz z zapleczem sanitarnym, pomieszczenia dla trenerów, sędziów, obsługi meczów itp. Na tej trybunie przewidziano miejsca VIP, dla mediów i dla osób z niepełnosprawnościami.

W trybunie wschodniej powstanie tzw. strefa zarządzania klubem – pomieszczenia administracyjno-klubowe z salą konferencyjną, salami treningowymi, a z myślą o najmłodszych strefa rodzinna – sala dla małych dzieci. Dodatkowym atutem będą zlokalizowane w tej trybunie pomieszczenia komercyjne, w tym sklepik klubowy, muzeum klubu, pomieszczenia gastronomiczne.

Budynek stadionu będzie miał trzy kondygnacje nadziemne od strony wschodniej i zachodniej oraz dwie kondygnacje nadziemne od strony północnej i południowej. Budynek zaprojektowano na planie wydłużonego prostokąta ze ściętymi narożnikami. Obiekt będzie w części podpiwniczony (jedna kondygnacja podziemna).

Na parterze budynku umieszczono pomieszczenia pomocnicze, takie jak komunikację, hole wejściowe, sanitariaty, pomieszczenie ochrony itp. oraz pomieszczenia komercyjne (handlowe), z podziałem na strefę VIP i strefę kibiców.

Na 1 piętrze znajdą się sale klubowe i pomieszczenia administracyjne, sanitariaty, hole. Drugie piętro będzie zawierać od strony zachodniej pomieszczenia związane z obsługą meczów (w tym w trybunie zachodniej pomieszczenie robocze dla przedstawicieli mediów i salę dla konferencji prasowych), natomiast od strony wschodniej sky-boxy.

Piętra budynku obsługiwane są przez klatki schodowe zaprojektowane od strony północnej i południowej, dostępne z powierzchni placu. Ewakuację z trybun zapewniają dodatkowe klatki schodowe.

Od strony południowej pod placem wejściowym zaprojektowano garaż podziemny na 60 stanowisk postojowych. Na poziomie – 1 zaprojektowano także szatnie i pomieszczenia do obsługi meczów – pokoje sędziów, punkt medyczny itp. oraz pomieszczenia techniczne i magazyny.

Koncepcja zakłada również konieczność uwzględnienia, na dalszym etapie prac projektowych, rozwiązań mających wpływ na pasywność obiektu i ochronę środowiska poprzez zastosowanie np. fotowoltaiki, pompy ciepła, zbiornika retencyjnego, co bezpośrednio przełoży się na koszty przyszłej eksploatacji.

Wykonawca koncepcji: Autorska Pracownia Projektowa Jerzy Wowczak

Główny Projektant: dr inż. arch. Jerzy Wowczak

Koszt opracowania dokumentacji koncepcyjnej i przedprojektowej: 129.150,00 zł

undefined

Kolejnym etapem w celu realizacji ww. zamierzenia inwestycyjnego będzie ogłoszenie postępowania przetargowego w trybie ustawy prawo zamówień publicznych na wykonawcę pełnobranżowej dokumentacji budowlanej i wykonawczej (planowane w drugiej połowie bieżącego roku). Przygotowywane są niezbędne do tego materiały.

W 2024 roku na opracowanie projektu budowlanego oraz dokumentacji wykonawczej dla modernizacji Stadionu Miejskiego Hutnik Kraków wraz z zagospodarowaniem terenu przy ul. Ptaszyckiego 4A  zostały zabezpieczone środki w budżecie miasta w wysokości 100.000,00 zł. Zakres rzeczowy w 2024 roku obejmuje:
- ogłoszenie zamówienia publicznego na opracowanie dokumentacji projektowej,
- zawarcie umowy na opracowanie dokumentacji projektowej,
- rozpoczęcie opracowania dokumentacji projektowej.

Na dokończenie ww. zadania (opracowania projektu budowlanego oraz dokumentacji wykonawczej) w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa zaplanowane jest 2.400.000,00 zł na 2025 rok.

Określenie terminu rozpoczęcia i zakończenia budowy możliwe będzie po pozyskaniu kompletnej dokumentacji i decyzji pozwolenia na budowę oraz zabezpieczeniu finansowania inwestycji. Planowany czas realizacji inwestycji to lata 2026-2029. Szacunkowy koszt inwestycji znany będzie po wykonaniu dokumentacji projektowej.

undefined


Fot. Mateusz Chwajoł/ZIS