Historyczny i ekologiczny Rajd Polski w Krakowie

Już w tym tygodniu, od 5 do 7 września, na terenie Małopolski odbędzie się 8. edycja Rajdu Polski Historycznego – międzynarodowej imprezy nawiązującej do Rajdów Polski, organizowanych niegdyś przez Automobilklub Krakowski. Po raz drugi, wydarzeniu towarzyszyć będzie Rajd Polski Nowych Energii. Start honorowy do obu rajdów nastąpi z krakowskiego Rynku Głównego, a meta przewidziana jest na Placu Wielkiej Armii Napoleona u stóp Wawelu.

- Zawody odbędą się w terminie od 5 do 7 września 2019 r., a 8. edycja Rajdu Polski Historycznego będzie połączona z 2. Rajdem Polski Nowych Energii. Jak co roku kibice będą mieli okazję obejrzeć start honorowy z Rynku Głównego w Krakowie, gdzie w czwartek 5 września zaprezentują się w klasycznych samochodach rajdowych i w autach z napędem alternatywnym nie tylko najlepsze krajowe załogi, ale także czołowi zawodnicy z Austrii, Niemiec, Luksemburga, Litwy i Węgier. Oczekujemy w sumie około czterdziestu załóg. W tym czasie na Rynku Głównym będą również wystawione wyjątkowe okazy samochodów zabytkowych. Bazą zawodów jest niezmiennie Wieliczka – informuje Erwin Meisel, dyrektor zawodów.

- Na uczestników czeka blisko 900-kilometrowa trasa, prowadząca najtrudniejszymi odcinkami dróg na południu Małopolski. Niemal trzecia część całego dystansu to próby klasyfikacyjne w formie testów na regularność jazdy. Pierwszy dzień to zmagania na nocnych odcinkach po Jurze Krakowskiej, drugiego dnia trasy wiodą po Pogórzu Wielickim, Beskidzie Wyspowym i Niskim, zaś w trzecim dniu – po Beskidzie Makowskim. Meta rajdu – w Krakowie na Placu Wielkiej Armii Napoleona u stóp Wawelu, w sobotę 7 września – uzupełnia Bogusław Sajdak, wicedyrektor imprezy.

Zarówno 8. Rajd Polski Historyczny, jak i 2. Rajd Polski Nowych Energii są rozgrywane w formule tzw. testów regularności (RT) – w tej konkurencji liczy się perfekcyjna jazda z zadaną średnią prędkością na trudnych technicznie odcinkach specjalnych. Odchylenia od określonej przez Organizatorów prędkości idealnej są mierzone w punktach kontrolnych z dokładnością do 0,1 sek. za pomocą systemu satelitarnego. Nie ma znaczenia, kto przejdzie odcinek RT najszybciej. Liczy się dokładność przejazdu.

Rajd Polski Historyczny rozgrywany jest na drogach publicznych w otwartym ruchu, bez zamykania tras. Obowiązkiem załogi jest przestrzeganie wszystkich przepisów ruchu drogowego – średnia prędkość na odcinkach RT nigdy nie przekracza 50 km/h.

Więcej informacji o tych imprezach Automobilklubu Krakowskiego można znaleźć na stronach: www.rajdpolskihistoryczy.pl i www.rajdpolskinowychenergii.pl. Szczegółowy program zamieszczony jest na plakacie poniżej.

Wydarzenie zostało objęte honorowym patronatem Prezydenta Miasta Krakowa Jacka Majchrowskiego, a partnerem jest Zarząd Infrastruktury Sportowej w Krakowie.