Czy dziewczynki nie lubią sportu?
Popularne powiedzenie „sport to zdrowie” to nie pusty frazes. Regularne uprawianie sportu przynosi liczne korzyści zdrowotne. Aktywność fizyczna wpływa nie tylko na kondycję fizyczną, ale także na samopoczucie i zdrowie psychiczne. Niby wszyscy to wiedzą – głośno o tym mówią organizacje zajmujące się zdrowiem, celebryci, politycy, sportowcy – a jednak z roku na rok spada odsetek dzieci garnących się do sportu. Problem ten jest szczególnie widoczny u dziewcząt. Według organizacji Women in Sport poziom ich aktywności spada od 10 roku życia, a w przedziale wiekowym 13-15 lat tylko 8% dziewcząt podejmuje aktywność ruchową.
Dlaczego tak się dzieje?
Wielu ekspertów wskazuje, że sport jest często postrzegany jako aktywność bardziej męska, co może zniechęcać dziewczęta do uczestnictwa w zajęciach. Niestety, stereotypy płciowe są nadal silne – dziewczęta nie mają wielu pozytywnych wzorców do naśladowania, a media często promują osiągnięcia mężczyzn bardziej niż kobiet. To z kolei przekłada się na fakt, że dziewczęta nie widzą dla siebie miejsca w świecie sportu. Brak odpowiednio wykreowanych kobiecych idolek, które mogłyby inspirować dziewczynki, ogranicza ich wyobrażenie o tym, kim mogą zostać i co mogą osiągnąć.
Ponadto, dziewczęta doświadczają presji związanej z nauką oraz innymi obowiązkami, co może prowadzić do rezygnacji z aktywności fizycznej na ich rzecz. To od dziewcząt, często bardziej niż od chłopców, oczekuje się, że będą odnosiły sukcesy w nauce i na ten właśnie aspekt kładzie się mocniejszy nacisk. Dodatkowo, w okresie dojrzewania dziewczęta mogą czuć się niekomfortowo w swoim ciele, co bywa potęgowane przez obawy o ocenę ich wyglądu podczas zajęć sportowych. To prowadzi do niechęci do aktywności fizycznej w grupie.
Konsekwencje braku aktywności fizycznej
Regularna aktywność fizyczna ma kluczowe znaczenie dla zdrowia. Spadek aktywności może mieć poważne konsekwencje zdrowotne, w tym wzrost ryzyka otyłości, chorób sercowo-naczyniowych, zaburzeń psychicznych, takich jak depresja i lęk. Sport sprzyja nie tylko zdrowiu fizycznemu, ale też rozwija umiejętności interpersonalne i promuje pracę zespołową, co wpływa na rozwój osobisty. Brak uczestnictwa w sporcie może ograniczać te doświadczenia, utrudniając zdobycie kompetencji, które przydają się w dorosłym życiu.
Jak przełamać bariery?
Promowanie sportu wśród dziewcząt wymaga działania na wielu frontach. Programy edukacyjne i kampanie promujące aktywność fizyczną mogą pomóc w przełamywaniu stereotypów i zwiększaniu ich zaangażowania w sport. Ważne jest jednak także wsparcie ze strony rodziny i szkoły. Rodzice oraz nauczyciele powinni wspierać dziewczęta w podejmowaniu aktywności fizycznej, oferując im różnorodne możliwości uczestnictwa w sporcie. Powinni być w tym zakresie także wzorami godnymi do naśladowania, angażując się w sport i pokazując, że jest to część zdrowego stylu życia. Równie ważne jest tworzenie przyjaznych przestrzeni sportowych dostosowanych do potrzeb dziewcząt. Szatnie, wyposażenie oraz sama atmosfera zajęć sportowych powinny być tak zaplanowane, by dziewczęta czuły się komfortowo i akceptowane. Być może dobrym pomysłem byłyby zajęcia prowadzone wyłącznie dla dziewcząt, by mogły one rozwijać swoją sprawność fizyczną w środowisku bez rywalizacji z chłopcami i bez presji.
Pozytywne wzorce – inspiracja płynąca z sukcesów
Czy jest światełko w tunelu? Letnie Igrzyska Olimpijskie 2024 w Paryżu pokazały, że tak. Po raz pierwszy w historii reprezentacja Polski liczyła więcej kobiet niż mężczyzn, co więcej, biało-czerwone mistrzynie zdobyły 8 z 10 polskich medali – 1 złoty, 3 srebrne i 4 brązowe. Ich sukcesy dowodzą, że w sporcie płeć nie ma znaczenia, a determinacja, praca i pasja mogą przynieść spektakularne efekty. Takie wzorce mogą inspirować młode dziewczęta do podjęcia wyzwań i spróbowania swoich sił w sporcie. To kluczowy moment, w którym trzeba pokazać dziewczynkom, że sport może być ważną częścią ich życia. Promowanie wzorców kobiecych sukcesów sportowych w mediach, szkołach i rodzinach może realnie wpłynąć na ich wybory i postrzeganie sportu. Dlatego też środowiska sportowe, edukacyjne oraz organizacje rządowe powinny współpracować, aby wspierać aktywność fizyczną wśród dziewcząt i stwarzać im jak najwięcej możliwości rozwoju poprzez sport.
Wspaniałym przykładem budzenia wśród dziewcząt świadomości znaczenia sportu było zorganizowane 7 listopada, w ramach akcji „Mistrzynie w szkołach”, spotkanie z mistrzyniami sportu. Otylia Jędrzejczak, Justyna Święty-Ersetic, Natalia Kałucka i Katrin Kargbo – przeprowadziły wyjątkową lekcję wychowania fizycznego dla dziewcząt. Więcej o wydarzeniu TUTAJ.