8. Rajd Polski Historyczny i 2. Rajd Polski Nowych energii za nami

W Krakowie miały miejsce start i meta 8. Rajdu Polski Historycznego i 2. Rajdu Polski Nowych Energii, których uczestnicy rywalizowali w dniach 5-7 września na drogach Małopolski. Zmagania rozpoczęły się na Rynku Głównym, a zakończyły na Placu Wielkiej Armii Napoleona, u stóp Wawelu.

W 8. Rajdzie Polski Historycznym startowały załogi z Austrii, Danii, Francji, Luksemburga, Łotwy, Niemiec, Polski, Rumunii, Węgier i Włoch, rywalizujące w klasycznych samochodach – wyprodukowanych nie później niż przed końcem 1990 roku. Najstarszym autem był Ford Anglia (rocznik 1960). Jechała nim bardzo doświadczona załoga luksembursko-francuska Christian Crucifix/Joseph Lambert.

Licząca 900 km trasa w znacznej mierze prowadziła przez okolice, w których były rozgrywane dawne Rajdy Polski, zaliczane do cyklu Mistrzostw Europy (a w 1973 do Mistrzostw Świata). Prowadziła przez Jurę Krakowsko-Częstochowską (etap nocny), Pogórze Wielickie, Beskid Wyspowy i Beskid Niski, a na ostatnim etapie przez Beskid Makowski. Ponad połowę dystansu stanowiły próby regularności jazdy, wytyczone na odcinkach szczególnie trudnych – wąskich, krętych, skomplikowanych nawigacyjnie. Podstawowym kryterium klasyfikacyjnym jest w takich imprezach perfekcyjna zgodność realnego czasu przejazdu z wyznaczonym czasem idealnym. Prędkość jazdy jest sprawdzana w tajnych punktach kontrolnych.

Rajd Polski Nowych Energii zgromadził natomiast załogi z Francji, Włoch i Polski w autach elektrycznych. Miał trasę krótszą (ok. 600 km), ale za to bardzo wysoką rangę. Był – jak przed rokiem – rundą E-Rally Regularity Cup FIA, najważniejszego na świecie cyklu rajdowego dla pojazdów elektrycznych. Dodatkowym kryterium dla samochodów elektrycznych była wielkość zużycia energii.

Ostatecznie, w 8. RPH całe podium obsadziły polskie załogi. Triumfowali Stanisław i Anna Postawkowie w Zastavie 101 Special z 1979 roku. Kolejne miejsca zajęli zeszłoroczni zwycięzcy Marcin i Mateusz Stryczakowie (Porsche 911, 1974) oraz Piotr i Natalia Cisowscy (Polski Fiat 125p, 1976).

Z kolei w 2. RPNE zwyciężyła polsko-francuska załoga Artur Prusak/Thierry Benchetrit w Volkswagenie e-Golf. Podium uzupełniły załogi włoskie w samochodach Audi e-tron: Guido Guerrini/Emanuele Calchetti oraz Walter Fuzzy Kofler/Franco Gaioni.

Organizatorem wydarzenia objętego honorowym patronatem Prezydenta Miasta Krakowa Jacka Majchrowskiego był Automobilklub Krakowski, a partnerem Zarząd Infrastruktury Sportowej w Krakowie.