10. Rajd Polski Historyczny zawitał do TAURON Areny Kraków

Od 11 do 13 listopada, na terenie Małopolski i Podkarpacia, załogi w zabytkowych samochodach rywalizowały w 10. edycji Rajdu Polski Historycznego – międzynarodowej imprezy nawiązującej do Rajdów Polski, organizowanych niegdyś przez Automobilklub Krakowski. Tegoroczna odsłona wydarzenia była jednocześnie finałową rundą Trofeum FIA w Historycznych Rajdach na Regularność. Uroczysty start i ceremonia mety miały miejsce na płycie głównej TAURON Areny Kraków.

Trasa 10. Rajdu Polski Historyczny prowadziła drogami województw małopolskiego i podkarpackiego. Liczyła 968,6 km, z czego dwie trzecie (638,66 km) stanowiły testy regularności. Do trzydniowej rywalizacji stanęło 30 załóg z 10 państw. Dodatkowo, w sobotnim etapie jechało 12 krajowych załóg, które ubiegały się tylko o punkty w Mistrzostwach Polski w Historycznych Rajdach na Regularność.

W punktacji Trofeum FIA w Historycznych Rajdach na Regularność triumfowała załoga Stanisław i Anna Postawkowie (FSO 1500 z 1976 roku, 486,4 pkt). Tym samym ojciec z córką zdobyli prestiżowe Trofeum FIA. Podium uzupełnili Rosjanie Ilya Kashin i Boris Kostyrko (VW Golf 1 GTI z 1972 roku, 517,5 pkt) oraz Maciej i Izabela Trzebiatowscy (Lancia Fulvia Coupe z 1972 roku, 610,7 pkt). Tuż za podium znalazła się kolejna polska załoga – Andrzej Banaś i Rafał Chronowski (Lancia Beta z 1975 roku, 641,3 pkt).

Podczas wieńczącej 10. RPH gali w Wieliczce ogłoszono oficjalne wyniki rajdu i nagrodzono najlepsze załogi, a także wręczono Sobiesławowi Zasadzie nominację do Galerii Sławy Międzynarodowej Federacji Pojazdów Dawnych FIVA. Nestor polskich rajdowców otrzymał tę nominację z rąk prezydenta FIVA Tiddo Brestersa z Niderlandów oraz wiceprezydenta FIVA Gautama Sena z Indii. Sobiesław Zasada jest jedną z czternastu osób z całego świata, które zostały wyróżnione tą prestiżową nagrodą.

Strona internetowa imprezy: http://www.rajdpolskihistoryczny.pl/.

Partnerami wydarzenia byli Miasto Kraków i Zarząd Infrastruktury Sportowej w Krakowie.

W tym roku upłynęła setna rocznica organizacji pierwszego Rajdu Polski. Finałowym akcentem tego jubileuszu był właśnie 10. Rajd Polski Historyczny, stanowiący jednocześnie finałową rundę Trofeum FIA w Historycznych Rajdach na Regularność. Swoją metrykę RPH wywodzi z Rajdów Polski, organizowanych przez Automobilklub Krakowski w latach 1959-1974 oraz 1998-1999, a potwierdzeniem ciągłości tradycji jest korzystanie przez współczesne RPH z wielu tras, którymi prowadziły dawne Rajdy Polski.

Rajd Polski Historyczny odbywa się w formule tzw. testów regularności (RT) – w tej konkurencji liczy się perfekcyjna jazda z zadaną średnią prędkością na trudnych technicznie odcinkach specjalnych. Odchylenia od określonej przez Organizatorów prędkości idealnej są mierzone w punktach kontrolnych z dokładnością do 0,1 sek. za pomocą systemu satelitarnego. Nie ma znaczenia, kto pokona odcinek RT najszybciej. Liczy się dokładność przejazdu.

Zawodnicy poruszają się po drogach publicznych w otwartym ruchu, bez zamykania tras. Obowiązkiem załogi jest przestrzeganie wszystkich przepisów ruchu drogowego. Samochody przez cały okres rajdu monitorowane są przez system GPS, a na odcinkach specjalnych lokalizatory GPS wykorzystywane są do akwizycji danych z przejazdu i wyliczania odchyłek od wzorcowego czasu przejazdu.

Celem zawodów jest rywalizacji sportowa mająca na uwadze płynność i precyzję jazdy, a nie szybkość. Utrzymanie zadanej prędkości na trasie rajdu (nieprzekraczającej 50 km/h, a miejscami poniżej 40 km/h), w otwartym ruchu drogowym, to wyzwanie dla najlepszych kierowców.

Fot. Marcin Kaliszka